Resultatbudget

– få et overblik over dit årlige resultat

Du skal lave et resultatbudget for at få et overblik over, hvordan din virksomheds årlige resultat ser ud. Få mere af vide om resultatbudgettet her.

Når du laver et resultatbudget, laver du en opgørelse over, hvad du kan forvente af det kommende års resultater i din virksomhed. Du opstiller her et budget over alle de indtægter og udgifter, som din virksomhed vil have i løbet året.

Hvad er et resultatbudget?

Når du som privatperson hvert år får en årsopgørelse fra SKAT, så modtager du faktisk et resultatbudget af SKAT i forbindelse med din personlige økonomi. Som virksomhed er det også utroligt vigtigt, at du har et overblik over, hvilke resultater du får hvert år. På den måde kan du se, om din drift lever op til dine forventninger og målsætninger.

Dine forventninger og målsætninger i dit resultatbudget kan også kaldes for et skøn. I alle former og typer af budgetter arbejder du med skøn. Du indtaster nemlig dine forventninger til, hvilke udgifter og indtægter, der er i din virksomhed. I denne type budget vil du indtaste alle indtægter og udgifter i din virksomhed og få et skøn over det resultat, som du i sidste ende kan forvente i slutningen af året.

Hvorfor er det vigtigt at opstille et resultatbudget?

Ligesom alle de andre typer budgetter, så skal du opstille et resultatbudget med det formål, at du får muligheden for at ændre på ting, der måske ikke fungerer eller går som planlagt. Hvis du opstiller et budget, hvor du rammer forkert på flere poster, og derfor får mange flere udgifter, end du i første omgang havde forventet, så kan du få et overblik over, hvor det gik skævt med et resultatbudget. Dit resultatbudget giver dig nemlig et overblik over økonomien. Det gør det meget nemmere for dig at justere økonomien, hvis du har et godt og let overblik gennem et budget.

Et eksempel på et resultatbudget

Vi giver dig her et eksempel på, hvordan et resultatbudget kan se ud:  

De to metoder at opstille et resultatbudget

Du kan udarbejde et resultatbudget gennem to forskellige metoder. Du kan enten bruge den direkte metode eller den indirekte metode.

Ved at bruge den direkte metode dykker du dybere ned i økonomien end ved den indirekte metode. Når du benytter den direkte metode, går du helt ned og kigger på hvert af din virksomheds produkter eller ydelser. Du kigger på, hvilke indtægter og udgifter der er i forbindelse med hver ydelse eller produkt. På den måde kan du skabe dig et godt overblik over, hvilke produkter og ydelser der kan betale sig at sælge. Denne metode kan du kun bruge, hvis din virksomhed er relativt ny eller lille, da det ellers er for tidskrævende for dig.

Har du derimod en større virksomhed med en bred vifte af produkter og/eller ydelser, så vil det være en fordel at benytte den indirekte metode, hvor du i stedet har fokus på det samlede sortiment af varer eller ydelser. Du kan enten vælge at kigge på dit sortiment som én stor gruppe eller du kan dele dine varer og ydelser op i overordnede kategorier. Det vil både spare dig tid og kræfter at gøre det på denne måde.

Skabelon til resultatbudget

Ligegyldigt om du ønsker at benytte den direkte eller den indirekte metode, så er det bare med at komme i gang med at opstille dit eget resultatbudget. Har du brug for en skabelon til dit eget resultatbudget, så kan du indtaste din mailadresse på denne side, og vi sender derefter en skabelon til din mail.

Skabelonen til resultatbudgettet er under udarbejdelse.