Etableringsbudget

– få overblik over, hvad det kræver at starte din virksomhed op

Inden du starter ny virksomhed, er det nødvendigt at lave et etableringsbudget. Læs her, hvad det indeholder.

Du har måske gået længe med en drøm om at starte din egen virksomhed, og nu er du endelig klar til at tage skridtet. Men inden alt det sjove (og hårde) arbejde begynder, så er du som iværksætter nødt til at danne dig et overblik over de udgifter, der er forbundet med at kickstarte en virksomhed.

Når du starter ny virksomhed, er det nemlig noget af det vigtigste, at du har styr på dine opstartsbudgetter. Derfor er det en stor fordel for dig at lave et etableringsbudget, inden du stifter virksomheden.

Hvad er et etableringsbudget?

Et etableringsbudget giver dig det nødvendige overblik over de udgifter, der er forbundet med, at du starter virksomheden. Når du starter ny virksomhed, vil du meget hurtigt finde ud af, at du højst sandsynligt vil have nogle større udgifter i forbindelse med opstarten. Der vil naturligvis også være mindre engangsudgifter.

Men hvorfor er det egentlig nødvendigt at lave et etableringsbudget, kan det være du tænker. Jo, det er altafgørende for din virksomhed, at økonomien er snorlige, og det gør sig især også gældende under opstarten. Har du ikke styr på dine udgifter, så kan det lige pludselig løbe løbsk, og så mister du din virksomhed, allerede inden du har startet den op. Årsagen til at lave et etableringsbudget er, at du med overblikket over dine opstartsudgifter ved nøjagtigt, hvor store udgifter du skal have dækket enten gennem en opsparing eller et lån, inden du begynder.

Det er altså med andre ord livsnødvendigt for etableringen af din virksomhed, at du får lagt et korrekt og fyldestgørende etableringsbudget i forbindelse med opstarten.

Hvad skal et etableringsbudget indeholde?

Som du nok ved, så findes der en masse forskellige virksomheder, der befinder sig inden for hver deres branche. Det kan altså variere rigtig meget, hvilke udgifter den enkelte iværksætter støder på under en opstart af en virksomhed. Derfor kan vi kun komme med et eksempel på, hvad denne type budget skal indeholde.

Som tidligere nævnt skal budgettet indeholde alle etableringsydelser, du har for at komme i gang. Det vil sige, at du indtaster alle de udgifter, som ikke er faste udgifter. Alle etableringsudgifter under dette budget er altså mindre eller større engangsposter. Det kan blandt andet være betaling af arbejdsplads, udstyr, inventar eller lignende.

Udgifterne afhænger af din virksomhed

I og med der findes mange typer af virksomheder, så afhænger etableringsydelserne af, hvilken type virksomhed du starter. Nogle har behov for at leje lokaler, mens andre iværksættere kan arbejde hjemmefra. Nogle har brug for produktionsudstyr, mens andre ikke har. Nogle skal investere i butiksinventar og vareindkøb, mens andre ikke skal.

Har du planer om at åbne en butik eller en café, så er du tvunget til at finde et sted, hvor du kan drive den. I dit etableringsbudget for butik eller café skal du altså her indtaste udgifter for huslejen, depositum og eventuelle istandsættelser.

Hvis du har planer om at åbne en fysisk butik, så skal du også indregne køb af butiksinventar i dit budget. Det kan være alt fra en disk til et kasseapparat.

Har du derimod planer om at åbne en webshop, så har du ikke samme behov for lokaler eller butiksinventar. Du kan i stedet have brug for at finde et lager til opbevaring af virksomhedens varer. Her er det også vigtigt, at du får skrevet lejen eller købet af lagerpladsen ind i dit budget.

Sælger du varer, der skal leveres i bil, skal du også huske at notere udgifterne til køretøjet. Her vil det være bilforsikring, vægtafgift eller andre udbetalinger i forbindelse med køretøjet, der er relevant.

Der er altså mange ting at tage højde for, når det gælder etableringen af din virksomhed. Det kan virke uoverskueligt, men det er netop derfor, at det er en god idé at skabe sig et overblik gennem et budget.

Skabelon til etableringsbudget

Vi arbejder på en skabelon du kan downloade, så du nemt kan lave dit eget etableringsbudget.

Selskabsstiftelse – den evige genganger

Ikke alle udgiftsposter varierer afhængigt af virksomheden. Ligegyldigt hvilken type virksomhed du ønsker at stifte, så kræves det, at den bliver registreret. Når du skal registrere virksomheden, kræver det, at du får udfyldt de rette dokumenter på en korrekt måde. Er du ikke en ørn til selskabsstiftelse, kan du i stedet få en advokat til at gøre det for dig. Udgiften for at få virksomheden registreret og tildelt et CVR-nummer skal også stå i dit etableringsbudget.

Er du stadig i tvivl om, hvor og hvordan du laver et budget ved etableringen af din virksomhed, så kan du angive din e-mail herunder og få tilsendt en budgetskabelon.