Driftsbudget

– hold styr på driften af din virksomhed

Et driftsbudget viser, hvilke indtægter og udgifter som du forventer, der kommer i din nystartede virksomhed.

Når det gælder økonomi i en nystartet virksomhed, så er det afgørende, at du holder styr på, hvilke indtægter og udgifter der er i virksomheden. Et driftsbudget kan hjælpe dig med at have overblikket over indtægterne og udgifterne, som din virksomhed får i fremtiden.

Hvad er et driftsbudget?

Et driftsbudget minder meget om det budget, som du egentlig skal føre som privatperson for at holde styr på din privatøkonomi. Når du starter en ny virksomhed, så er det altafgørende, at du har et godt overblik over økonomien. Det er her, at driftsbudgettet kommer ind i billedet. Ved at indtaste indtægter og udgifter i et år frem, får du skabt et overblik over, om din virksomhed har en sund eller usund økonomi i det næste regnskabsår.

Oftest bliver et driftsbudget stillet op for et regnskabsår ad gangen, men hvis du bedre kan overskue kortere perioder ad gangen, så står det frit for at gøre det. Du skal blot være opmærksom på, at det altid vil give bedst mening at føre et driftsbudget over en længere periode, da det giver dig en god idé om, hvordan din virksomhed har det længere fremme i fremtiden.

Hvorfor er det vigtigt med et driftsbudget?

Det er især vigtigt, at du opstiller et driftsbudget, hvis du er i gang med at starte virksomhed. Som iværksætter er du nemlig nødt til at sikre, at din privatøkonomi også kan overleve, at du starter ny virksomhed. Med et driftsbudget skaber du et overblik over virksomhedens kommende økonomi, så du dermed har et godt grundlag for at gå all in med iværksætteriet. Med andre ord er det altså især vigtigt for dig, der starter ny virksomhed, fordi du danner dig et overblik over, om du har råd til at efterleve din gode virksomhedsidé.

Hvad skal et driftsbudget indeholde?

Når du opstiller et driftsbudget, er det vigtigt, at du får alt med. Altså indeholder et driftsbudget ALLE udgifter og indtægter for din virksomhed i den fremtidige periode, som du opstiller et driftsbudget for. Det kan variere meget fra virksomhed til virksomhed, hvilke udgifter og indtægter som følger med at starte op, men her er nogle eksempler på, hvad du skal have med:

  • Lønninger
  • Omsætning
  • Finansieringsomkostninger og afskrivninger
  • Renter
  • Dækningsbidrag

Forskellen på et driftsbudget og et regnskab

Du kan måske tænke over, hvad forskellen er mellem et regnskab og et driftsbudget. Det er faktisk ret simpelt. Et regnskab er et overblik over din virksomheds økonomiske aktiviteter frem til i dag, mens et driftsbudget er et estimat over de økonomiske aktiviteter i fremtiden. Man kan derfor sige, at regnskabet kigger tilbage i tid og tjekker, hvad du har brugt penge på, mens driftsbudgettet kigger frem i tid og fortæller dig, hvad du kommer til at bruge penge på i fremtiden.

Skabelon til dit eget driftsbudget

Vi har herunder opstillet et eksempel på et driftsbudget. Således kan du få en idé om, hvordan et driftsbudget kan se ud:

Kom godt i gang med driftsbudgettet

I det øjeblik du begynder at lægge et driftsbudget, er du allerede på vej mod at gøre dig selv og din virksomhed en stor tjeneste. Selvom at det tager tid at opstille et budget, så er det hvert minut værd i sidste ende. Det sikrer dig en rolig og komfortabel start på livet som iværksætter. Når du har dannet dig et overblik over økonomien, så kan du have ro i maven. Du mindsker muligheden for alt for mange uforudsete udgifter, der kan tage livet af dig.

For at lægge et realistisk driftsbudget, så er det altid en fornuftig idé at begynde med at finde frem til, hvad du forventer bliver virksomhedens omsætning for det kommende år. Omregn det til månedsbasis, så du her kan få et overblik over driftsudgifter og indtægter for hver måned. Når du har fundet dette beløb, skal du trække variable omkostninger fra. Efterfølgende indtaster du dækningsbidraget for din virksomhed. Det skal gerne dække over alle dine finansielle omkostninger og afskrivninger.

Når du har trukket ovenstående udgifter fra omsætningen, vil du have et beløb tilbage, der svarer til virksomhedens overskud eller underskud.

Skulle du stadig være i tvivl om, hvordan du opstiller dit eget driftsbudget, så kan du med fordel indtaste din mailadresse, og vi vil derefter sende dig en skabelon til et driftsbudget, hvor du nemt kan indtaste din virksomheds fremtidige indtægter og udgifter.